Voor deze dagtocht koos ik de GR412. Oorspronkelijk was het plan om naar La Louvière door te stappen en dus zo'n 33 km te wandelen, maar in laatste instantie wijzigde ik dat plan en halveerde de afstand ongeveer.
Kort voor elven kom ik aan in Mons (Bergen). Het station kenmerkt zich door de tijdelijke constructies om de perrons te bereiken, want door financiële perikelen geraken het nieuwe stationsgebouw en de brug over de sporen maar niet af. Tegen midden 2023 zou het station klaar moeten zijn. Om de GR412 te bereiken wandel ik een drietal kilometer zuidwaarts richting de Terril de l'Héribus. Dan volg ik de loop van een oude spoorlijn in oostelijke richting tot Spiennes. De streek rond dat dorp staat bekend om de vondsten van vuursteenmijnen uit het Neolithicum, gesitueerd tussen 6000 en 4000 jaar geleden. De GR gaat hier ineens niet meer richting het dorp zelf, zoals in de topogids aangeduid, maar passeert langs het archeologisch museum Silex.
Dan loopt de GR enkele honderden meters samen met de GR129 om nog voor het riviertje Trouille af te slaan. Ook dat staat anders aangegeven in de topogids en zelfs de kaart op de website van GRSentiers toont een oud tracé. Navraag leert dat de GR412 momenteel helemaal nieuw vormgegeven wordt en er in 2021 een nieuwe topogids zal verschijnen. Vermits alles echter goed aangeduid staat, kan er niet veel mis gaan. Via een modderige veldweg bereik ik na 11 kilometer de militaire begraafplaats van Saint-Symphorien.
Deze begraafplaats is de laatste rustplaats van 513 soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. 284 zijn Duitsers, de overige 229 soldaten kwamen uit het Commonwealth (landen van het Britse Rijk, zoals het Verenigd Koninkrijk, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland,...). De begraafplaats werd initieel door Duitse troepen aangelegd na de gevechten bij Mons. Een door hen opgerichte obelisk om de Engelse en Duitse gesneuvelden te herdenken staat er nu nog steeds. Behalve het feit dat er op deze nu door de Commonwealth War Graves Commission beheerde begraafplaats meer Duitsers dan Britten liggen, is het ook opmerkelijk dat hier de eerste én laatste dode van het Commonwealth in de Eerste Wereldoorlog liggen.
De eerste was de 17-jarige Britse soldaat John Parr die hier in de buurt, in Obourg, in aanloop naar de Slag bij Mons (augustus 1914) sneuvelde tijdens een verkenningstocht. De laatste was de Canadese soldaat George Price. Hij sneuvelde in Ville-sur-Haine enkele minuten voor de wapenstilstand op 11 november 1918 om 11u inging. Nog opmerkelijker is dat Obourg en Ville-sur-Haine in vogelvlucht nog geen 5 kilometer van elkaar verwijderd liggen en dat dus de eerste en laatste Commonwealth-soldaat effectief in dezelfde buurt sneuvelden.
Na een tijdje zet ik mijn weg verder door het dorpje Saint-Symphorien met z'n kerk, naar het bos van Havré. Bij Bon-Vouloir kom ik weer uit het bos. Hier is de GR andermaal gewijzigd en loopt wat noordelijker door de velden om dan naar de ruïnes van het Château de Havré te gaan. Dan volgt het nieuwe GR-tracé de loop van het riviertje Haine, langs de terril van Havré (die amper zichtbaar is door de bomen). Via een tunneltje onder de spoorweg kom ik aan de Rue des Cheminots uit. Hier sla ik af naar rechts richting station van Havré i.p.v. de GR verder te volgen via het oude kanaal met z'n bootliften.
Nog enkele interessante links:
George Price Memorial in Ville-sur-Haine: https://www.memorialprice.org (FR, EN, DE)
BBC-artikel over John Parr: https://www.bbc.com/news/uk-28442670 (EN)
Over de Slag bij Mons: https://wereldoorlog1418.nl/berichten/mons/index.html (NL)
Gegevens wandeling:
Datum: Zondag 4 oktober 2020 Startplaats: Station Mons Eindplaats: Station Havré
Pad: GR412
Afstand: 18,9 kilometer
Stijgingsmeters: 166m
Dalingsmeters: 146m Bereikbaarheid: Trein GPX: klik hier Verhard - Onverhard: 50,6% - 49,4%